Matrac hátfájásra!

Létrehozva: 2019. február 26. 17:38

Matrac hátfájásra


Hátfájás. Manapság olyan népbetegségnek számít, mint az allergia. A lakosság 60-70%-ának keseríti meg mindennapjait a kínzó hátfájdalom, 5-ből 4 ember küzd meg vele életében. Eredete szerteágazó, leggyakoribb okai a különféle gerincbántalmak, emellett a belső szervek gyulladásos és daganatos megbetegedései is okozhatnak áttételeket a gerincoszlopban, de a stressz és depresszió is kiválthatja tüneteit. A hát- és derékfájást okozó gerincpanaszok jelentős része pedig a rosszul megválasztott fekvőhely folyománya.

Milyen matracot válasszon hátfájásra?


Hosszú évek óta vitáznak az optimális matracról az ortopéd orvosok és a gerincorvosok. Előbbiek a kimondottan kemény ágybetétek mellett kardoskodnak, a gerincspecialisták viszont megerősítik saját véleményünket is, miszerint a félkemény matracokkal előzhető meg illetve csökkenthető leghatékonyabban a hát- derék-, és nyakfájás.


Az említett véleménykülönbségre a 2000-es évek elején elvégzett kísérletek és felmérések tettek pontot. Egy 2003-as spanyol tanulmány, egy 2007-es illetve egy 2010-es értekezés az Oklahomai Állami Egyetemen, illetve egy tekintélyes gerincgyógyászati szaklapban (Journal of Chiropractic Medicine) 2009-ben megjelent cikk a gerincorvosok véleményét erősítette meg.

Hogy megértse, miért egészségesebbek a közepesen kemény ágybetétek a túlzottan kemény vagy éppen puha matracoknál, a gerincoszlop szerkezetét és működését kell egy kicsit jobban megismernie.

A gerinc tartja fejet, támasztja hátat és védi a gerincvelőt. Három részből áll, és három természetes ívvel rendelkezik. A nyaki gerinc C-alakú és 7 csigolyából áll, a hátgerinc 12 csigolyája fordított C alakot vesz fel, az ágyéki- vagy lumbális, szintén C formájú gerinc pedig 5 csigolyát tartalmaz. A gerincet szalagok és izmok tartják és erősítik, a csigolyák a gerinc stabilitását, a közöttük elhelyezkedő porcok pedig rugalmasságát biztosítják.

Nézze meg matracainkat is - kattintson ide!


De milyen matracot vegyek, ha fáj a hátam?

A gerincoszlop tehát egy sok kis „alkatrészből” összerakott rugalmas oszlop, melyben a porckorongok lengéscsillapító funkciót látnak el. Álló és ülő helyzetben, komolyabb terhelésnek van kitéve a gerincoszlop, ilyenkor a gerinccsigolyák és porckorongok összenyomódnak, fekvő pozícióban pedig széthúzódnak.

gerinc Ahhoz azonban hogy alvás közben a gerinc teljes felületén kitáguljanak a csigolyák, és a porcok nedvkeringése optimális legyen, olyan ágybetét kell, mely leghatékonyabban tehermentesíti a gerincet. Erre a félkemény matracok a legalkalmasabbak (az alapanyag másodlagos, hideg hab, memory hab, latex vagy táskarugós matracok is jók lehetnek erre a célra) mivel lehetővé teszik a gerincoszlop finom, dinamikus mozgását, azzal hogy tökéletesen veszik fel a test formáját. Az ideális matrac tehát nem egyenesen tartja a gerincet (a gerinc nem teljesen egyenes, ne is kényszerítsük ebbe!) hanem természetes pozíciójának, hajlatainak alátámasztását biztosítja.

A kemény matracok túl mereven tartják ehhez a gerincet, a lágyak pedig nem képesek megfelelően megtartani, ezért a csontokban és izmokban feszültség keletkezik, ami krónikus hátfájáshoz vezethet.

Persze figyelembe kell venni azt is, hogy a keménység relatív fogalom a matracoknál, a testsúly határozza meg sokszor hogy egy embernek mi kemény vagy félkemény, tehát nincs olyan gerincmatrac, ami mindenkinek megfelelő lenne. Azonban sok olyan félkemény matrac van a magyar piacon, mely a 70 és a 110 kilós embernek is egészséges pihenést nyújthat. Amikor hátfájdalmainkat figyelembe véve választunk matracot, az alvásszaküzletben érdemes akár hosszabb időt is eltölteni a kiszemelt matracon, a testsúly mellet pedig az alváspozíció is fontos tényező lehet.



Hátfájás és alváspozíció kapcsolata


A szakértők általában az oldalt és háton fekvést tartják a legalkalmasabbnak a csigolyák tehermentesítéséhez. A képzeletbeli dobogó tetejére az oldalt fekvés került, mely a legegészségesebb alváspozíció, hiszen ebben éri a legkevesebb terhelés a gerincoszlopot (megfelelő matraccal persze). Ennek felhúzott lábakkal történő variánsa a magzatpóz. Oldalt alvásnál olyan félkemény matracot kell használni, mely engedi benyomódni a „kiugró” testrészeket, a váll illetve csípő részt, így ezeken a részeken nem képződnek nyomáspontok. Érdemes azért a térdek közé lapos párnát rakni, hogy ne keletkezzen feszültség a gerincben az ágyéknál, és a lábakat némileg eltartva egymástól szimmetriába kerüljön a medencecsont.


Nézze meg matracainkat is - kattintson ide!


A második helyezett, holtversenyben a háton fekvés. Van olyan orvos aki jobbnak, a többség azonban némileg rosszabbnak tartja az oldalt alvásnál. Háton fekvésnél a homorú hátgerincet ugyanis jelentős terhelés érheti, nyomódhat, háton feküdni ezért csak kiegészítőkkel érdemes. A félkemény és a picivel keményebb ágymatracok optimálisak ebben a helyzetben, melyek alátámasztják ugyan a csípőt, de megfelelő formakövetést tesznek lehetővé, alacsony párnával a nyak alatt, és szintúgy lapos párnával a térdek alatt ilyen pózban is egészségesen lehet pihenni.

A hason fekvést viszont egyöntetűen rossznak tartják, túl nagy nyomásnak lehet kitéve az alsó, lumbális gerincszakasz, ezzel deformáció és izom összehúzódás alakulhat ki, illetve csak a fej elfordításával lehet aludni, ami a gerinc kicsavarodásához vezet, és a térdek is nyomódhatnak. A hason fekvést tehát – ha lehet – kerülni kell. Bizonyos gerincpanaszoknál (porckorong betegségek és porckorongsérv) illetve ha az ember megszokásból csak így tud elaludni, akkor félkemény matracot kell használni ebben a pózban használni, és egy vékony, puha párnát az alhas és csípő alá helyezni, hogy a gerincet a deréknál ne érje túl nagy nyomás.

Melyik matrac a legjobb a gerincnek - avagy létezik külön matrac gerincbetegeknek?

A kemény matrac hátfájásra sem ajánlott - ezt már megbeszéltük. De vajon létezik olyan matrac, ami gerncbetegeknek készült? A válasz az, hogy nem. Ahogyan nincs két egyforma ember, úgy nincs olyan matrac sem, amit vakon lehetne ajánlani bárkinek. És bár sajnos nem létezik kifejezett gyógymatrac gerincbetegeknek, mégis növelhetjük a sikeres fekhely kiválasztásának esélyét, ha betartjuk a következő tanácsokat:

  • mindig próbáljunk személyesen,
  • a kiszemelt ágybetéten tölstünk el nyugodtan 10-15 percet,
  • abban a pozícióban próbáljunk, amiben aludni szoktunk,
  • igyekezzünk olyan matracot venni, ami mellé van pénzvisszafizetési garancia - így visszavihetjük, ha véletlenül mégsem kényelmes.


Kifeküdt matrac: garantált hátfájás?


Végül, de nem utolsó sorban érdemes megemlíteni, hogy bármilyen jó is volt ágyunk új korában, a matrac elhasználódása is vezethet komoly hátfájdalmakhoz. Több ezer emberen végzett amerikai kutatások 20%-ra teszik azok számát, akik gödrös matracuk miatt szenvednek hátfájdalomban, és azt gondolom Magyarországon is reális lehet ez az arány. Az elöregedett, kifeküdt matracot tehát le kell cserélni, ugyanis hiába biztosíthat viszonylagosan jó alátámasztást, olyan támogatást már nem nyújt, mint a korai években. A matrac amortizációja sok mindentől függ, van olyan amerikai kutató, aki a matrac 5-7 évenkénti cseréjét javasolja, a nyugati ember átlagosan 9,5 évente cseréli matracát...

Ha jobban érdekli, hogy milyen az ideális matrac, olvassa el ezt a cikkünket: "Milyen matracot vegyek?"

Nézze meg matracainkat is - kattintson ide!



Forrásaink:

  • www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14630439
  • www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17597575
  • www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20579971
  • www.journalchiromed.com/article/S1556-3707(08)00129-6/fulltext
  • www.amerisleep.ca/best-mattresses-for-back-pain
  • sleepopolis-mattress-reviews.com/best-mattress-for-back-pain/
  • www.everydayhealth.com/back-pain/mattresses-for-back-pain.aspx
  • www.sleepjunkie.org/whats-the-best-mattress-for-a-bad-back/
  • www.sleeppassport.com/best-mattress-for-back-pain.html
  • bestmattressforbackpainreviews.com/
  • www.mattress-guides.net/top-premium-mattresses-chronic-lower-back-pain/
  • www.sleeplikethedead.com/mattress-bad-back.html
  • www.spine-health.com/wellness/ergonomics/posture-straighten-your-back
  • www.spine-health.com/wellness/sleep/mattresses-and-sleep-positions-each-back-pain-diagnosis
  • www.spine-health.com/wellness/sleep/choosing-best-mattress-lower-back-pain
  • www.arthuman.hu/hatfajas/
  • www.webmd.com/sleep-disorders/features/how-to-pick-your-perfect-mattress
  • www.reumaorvos.hu/index.php?page=cikk&cid=91
  • www.gerincklinika.hu/gerinc-hat-derek-nyaki-fajdalmaim-vannak
  • www.webbeteg.hu/cikkek/mozgasszervi_betegseg/1290/mit-erdemes-tudni-a-hatfajasrol
  • gerincambulancia.hu/szolgaltatasaink/hatfajas-hatfajdalom
  • www.hatfajas.net/tunet.htm
  • www.videoklinika.hu/meglepo_okok_a_hatfajas_mogott/

  • www.gerinc-klinika.hu/magyar/oldalak/derekfajas_es_az_agy/
  • www.hazipatika.com/psziche/alvas/cikkek/alom_alom_edes_alom/20110831093326
  • www.webbeteg.hu/cikkek/mozgasszervi_betegseg/2418/tevhitek-a-gerincfajdalomrol
  • napidoktor.hu/blog/alvas-2/derekgyilkos-matracok-a-hatfajas-okozoi/
  • napidoktor.hu/blog/korkep/csontok-es-izuletek/a-hatfajdalom-kontrollalasa-helyes-mozgas-es-testtartas-a-hatizmok-erositese/



Ezeket olvastad már?
  • MEGJELENT ÁLOM MAGAZINUNK! -
    2020. március 9. 06:47
    ÁLOM Magazinunk első számában A Dal versenyzőjét, Wolf Katit többek között arról kérdeztük, hogy hogyan piheni ki magát a pörgős koncertek között. Olvasd el a teljes interjút, és a további cikkeket ingyenesen letölthető magazinunkban! .
    Alvás hírek, Egészséges Alvás Hírek, Matrackuckó Hírek, 2020 Alvás világnapja.,
  • Az óraátállítás hatásai -
    2020. március 29. 09:04
    Március 29.-én, vasárnap 2:00 órakor 3:00 órára kellett állítani az órát. Szinte mindannyiunkat érint, hiszen ezen az éjszakán egy órával kevesebbet alhatunk, mégis egyénenként eltérő, hogy ki mennyi idő alatt képes alkalmazkodni. Szakértők szerint átlagosan 4 nap elég erre. Lássuk, hogy milyen hatással van mindez a szervezetünkre az óra átállítás
    Egészséges Alvás Hírek, Matrackuckó Hírek,
  • Az ÖNÖK és MUNKATÁRSAINK VÉDELMÉBEN! Eljött az idő… Ideiglenesen bezárnak üzleteink -
    2020. március 23. 08:34
    Vásárlóink és Munkatársaink védelmében, hogy 2020.03.21-től Matrackuckó alvásszaküzleteinket határozatlan ideig bezárjuk, így próbálunk hozzájárulni a koronavírus-járvány terjedésének megakadályozásához. Bár a személyes kiszolgálást Vásárlóink és Kollégáink biztonsága érdekében felfüggesztjük, minden erőnkkel azon dolgozunk, hogy ebben a nehéz időszakban is a tőlünk telhető legnagyobb mértékben rendelkezésre álljunk. Éppen ezért munkatársaink otthoni ügyeletben hétköznaponként 10-18 óra között várják a telefonos megkereséseket, továbbá e-mailben és Facebook Messengeren is állnak az érdeklődők rendelkezésére.
    Matrac Hírek, Matrackuckó Hírek,
  • Miért fontos a jó alvás? -
    2020. március 20. 15:10
    Mi történik, ha nem alszunk eleget? Depresszióssá válunk, könnyen elhízunk, minden kis betegség legyőz minket… És még csak 3 problémát említettünk, amit az alváshiány okozhat! A jó alvástól élénkebben cirkulál az agyunk, nagyszerűen koncentrálunk. Hatékonyabb lesz az immunrendszerünk, korábban sosem látott szintre emelkedik a sportteljesítményünk! 10 jó okot találtunk arra, miért fontos a 8 órás alvás az emberi testnek és léleknek.
    Egészséges Alvás Hírek, Alvás Világnapja 2017,
  • KORONA VÍRUS ELLENI INTÉZKEDÉSEINK -
    2020. március 17. 12:05
    A koronavírus elleni küzdelemben alvásszaküzleteinkben mindent megteszünk az Önök biztonsága és egészsége védelmében. A kialakult helyzetre való tekintettel megnyitjuk időpontfoglaló rendszerünket, amely lehetővé teszi az alvásszaküzleteink látogatásával kapcsolatos kockázat minimalizálását. Amennyiben most esedékes a matrac, vagy egyéb hálószobai kellék vásárlása, Önnek nem kell lemondania a pihentető alvásélményről, és a személyre szóló profi tanácsadásról. Az online lefoglalt időpontban tanácsadónk kizárólag Önnel foglalkozik. Az időpontfoglalási űrlap >> itt << érhető el. Továbbá a következő intézkedéseket vezettük be: • mellőzzük a kézfogást; • korlátozott nyitva tartással, délután 3 óráig várjuk az érdeklődőket;
    Matrac Hírek, Matrackuckó Hírek, Egészséges Alvás Hírek,

Vissza